FAST DØGNRYTME

FIF TIL AT FÅ FAST SOVETID # Hvis du vil forbedre din søvn, så er ét af de vigtigste råd at sørge for en god fast døgnrytme. Gå i seng og stå op på cirka samme tidspunkter (+/- 1 time) hver dag – også i weekenderne og ferierne.

Det allervigtigste er at stå op på samme tidspunkt, så det indre ur hver morgen bliver nulstillet med masser af lys. Begynder du at flytte rundt med søvnen, går det ud over dit indre ur.

  1. SÆT IGANG: Som alle andre vaner er det vigtigste at komme i gang.
  2. SÆT MÅLET: Beslut dig for, hvordan din soverytme skal være i forhold til din hverdag. Vælg hvor lang tid du vil/bør sove.
  3. SÆT ALARMEN: Vælg hvornår din faste morgentid skal være, og sæt din alarm til en halv time FØR du skal i seng og til det tidspunkt du skal vågne.
  4. BLIV SØVNBEVIDST: Lav en søvndagbog, hvor du skriver ned hver aften, hvornår du går i seng, hvornår du står op, hvordan din søvn har været og hvordan din dag har været - eller download en soveapp der kan sættes automatisk til at tracke din søvn. Hvis du bruger iPhone, er det en del af Sundhed - se hvordan du indstiller den på linket her.
  5. BLIV VED: Nu er du allerede godt på vej til at få en meget bedre søvn. Husk det tager tid at få implementeret nye vaner – og hvis du “falder i”, så starter du bare igen og igen og igen.