FIF TIL AT FÅ FAST SOVETID  Hvis du vil forbedre din søvn, så er et af de vigtigste råd, at sørge for en god fast døgnrytme. Gå i seng og stå op på cirka samme tidspunkter (+/- 1 time) hver dag – også i weekenderne og ferierne.

Det allervigtigste er at stå op på samme tidspunkt, så det indre ur hver morgen bliver nulstillet med masser af lys. Begynder du at flytte rundt med søvnen, går det ud over dit indre ur.

1. SÆT IGANG: Som alle andre vaner er det vigtigste at komme igang.

2. SÆT MÅLET: Beslut dig for hvordan din soverytme skal være i forhold til din hverdag. Vælg hvor lang tid du vil/bør sove. (link)

3. SÆT ALARMEN: Vælg hvornår din faste morgentid skal være – og sæt din alarm til en halv time FØR du skal i sen og til det tidspunkt du skal vågne.

4. BLIV SØVNBEVIDST: Lav en søvndagbog, hvor du skriver ned hver aften, hvornår du går i seng, hvornår du står op, hvordan din søvn har været og hvordan din dag har været. (vi har en søvndagbog til dig en af de kommende dage) eller download en soveapp., der kan sættes automatisk til at tracke din søvn. fx Sleep Cycle.

5. BLIV VED: Nu er du allerede godt på vej til at få en meget bedre søvn. Husk det tager tid, at få implementeret nye vaner – og hvis du “falder i”, så starter du bare igen og igen og igen.